mandag 21. mars 2011

Damen fra Stavanger


Hun er mørk og vakker damen fra Stavanger. Da jeg var liten beundret jeg henne der hun hang i en gang i mitt barndomshjem. Hun er malt på et stort triangelformet fat. Nå henger hun på veggen i min mors leilighet, og jeg beundrer henne fremdeles i voksen alder. Gammel kjærlighet ruster ikke.

Damen er skapt av brukskunstner og designer Inger Waage som var ansatt hos Stavangerflint i årene 1953-1979. Waage designet kunstflint, serviser, souvenirer, reklame- og anledningsartikler.

2 kommentarer:

  1. Inger Waage er helt fantastisk! Jeg har kjøpt sporadisk det jeg har kommet over i alle år. Da mammas venninne solgte huset for å flytte inn i leilighet, fikk jeg en nydelig skål av henne, for den var hun sikker på at jeg likte. Gjett om! Skåla er i samme farger som din dame, men med fugl i stedet. Og nå har min datter fått samledilla på suvernirfat, og forøvrig det meste av Stavangerflint. Interessen går visst i arv.

    SvarSlett
  2. Og jeg takker for kommentar hos meg, om lydbøker...

    SvarSlett