fredag 2. september 2011

Mumier



- Vet du hva mumier er? Har du lært om det på skolen?
- Ja, det er døde folk som er surret inn i papir.

Det var forklaringen på mumier fra min datter. En grei forklaring, det er jo for så vidt det. Men mumier som  levning fra oldtidens Egypt er så mye mer. Jeg ville derfor vise henne ekte mumier da vi var i London.
Da jeg var barn var jeg veldig fascinert av mumier. Min pappa – som var sjøkaptein – hadde reist mye rundt i verden og han hadde besøkt mange museer. Ofte fortalte han om mumiene i British Museum. Også i voksen alder er jeg fascinert av mumier, selv om jeg aldri begynte å studere egyptologi. Men interessen for denne type lik er jeg ikke alene om, det bekreftet menneskemylderet i British Museum. Det var enormt mange folk som ville se de historiske døde – de får absolutt ikke hvile i fred! Mumiene blir fotografert av flere hundre mennesker daglig. De er rett og slett store turistattraksjoner  -  ja, de skulle bare ha visst der de ligger.






De er litt kule mamma sa hun. Og før jeg visste ord av det hadde hun fotografert og sendt bilde av mumiene til sin kjære far. Det er jo herlig med moderne teknologi, museumsopplevelsen kan deles via en mobil!


Må innrømme at det er fascinerende skremmende figurer.


En søt liten mimifisert okse.


En "minneting" fra museet måtte kjøpes, men det ble ikke en mumiefigur. Valget falt på en venetiansk karnevalsmaske. Neste jentetur får vel gå til Venezia tenker jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar