torsdag 3. november 2011

Kvalitetstid og stund



Vi vet alle hva kvalitetstid er. Den tiden man gjør noe som man virkelig liker, en individuell tid som føles godt der og da.  Som også handler om å være sammen med mennesker man liker og er glad i.  Ettersom jeg blir eldre, jeg fyller 40 til neste år, fokuserer jeg mer og mer på kvalitetstid. I det siste har jeg også begynt å fokusere på kvalitetsstund, små stunder som jeg går inn for å rydder plass til gjennom hele dagen. Det har blitt enormt viktig for meg. Jeg tror faktisk det er bloggingen som har gjort meg bevisst på stundene. Før, da jeg bare leste andres blogger, ble jeg grepet av at mange har det så idyllisk i sine hjem. Jeg tenkte ofte, Sukk, den som hadde det så fint. Den som hadde det så bra med alt de gjør. Jeg leste blogger i en tid da min lille sønn hadde kolikk. I en tid da jeg måtte flytte for min gamle mor og vi tømte et stort hus, mitt barndomhjem, som var fylt til randen med ting og minner. Det var en følelsesladet prosess, og jeg hadde mange melankolske stunder. Jeg leste blogger da jeg arbeidet fullt og studerte ved siden av og sleit med nattesøvn fordi min lille sønn hadde vann i mellomøret som ga han mye vondt om natten og gjorde han urolig om dagen, til slutt måtte vi legge inn dren. I den tiden tenke jeg. Uff, jeg kommer aldri til å blogge. Det er blir jo aldri fint nok her hjemme. Og når skal jeg få tid til det? Når skal jeg få en ledig stund. Og hva i all verden skal jeg skrive om når jeg føler tidsklemma, søvnløshet og oppgitthet over rot og kaos rammer meg og mitt hjem.

Så bestemte jeg meg. I mars måned da jeg begynte, da bestemte jeg meg bare for å sette i gang. Prøve det. Gi det en sjanse. Kun fokusere på å ta bilder av ting i interiøret som ser bra ut der det står på bordet eller henger på veggen. Og jeg begynte, jeg likte det og jeg liker det, selv om jeg har tilmålt tid og stund til å blogge. Det eneste jeg ønsker er tid. Mer tid til denne sysselen. Tid til å skrive i kommentarfeltene til dere der ute som inspirerer.
På listen over hva jeg gjør i mine tilmålte kvalitetsstunder i disse dager er blandt annet; dandering av et stilleben i interiøret, lese noen sider i en bok eller studere noen bilder i et interiørblad og blogging. Jeg må ha litt av det hver eneste dag og jeg merker; jeg har blitt et bedre menneske. Disse små syslene får meg til å fokusere på det positive. Har jeg fått en liten stund for meg selv, hvor jeg gjør akkurat det, får jeg inspirasjon til å gyve løs på arbeidsoppgaver, og da mestrer jeg alt så mye bedre. Det er litt som å coache seg selv. Derfor, hver eneste dag, i morgenstresset, setter jeg av noen minutter i sofaen eller ved kjøkkenbordet til å se i en bok jeg liker. Jeg leser noen linjer. Jeg studerer et bilde. Så holder jeg fast ved det hele dagen og tenker på det når jeg sitter i kjedelige møter eller gjøre en arbeidsoppgave som jeg ikke er helt oppslukt av. Og da går alt så meget bedre.

Til morningen i dag ryddet jeg meg noen minutter kvalitetstid, en liten stund med kaffekoppen mens barna spiste frokost.  Jeg tok for meg min favorittbok; ”Vinterens gode ting”. Da jeg kjøpte den i 1998, hadde den vært på markedet siden 1996, men jeg ble oppmerksom på boken to år etter at den kom ut. Første gang jeg så den, i bokhandelen,  fikk jeg hjertebank. Det var bilder som appelerte, motiverte og inspirerte. Det var bilder av  vakre ting i stilleben, i et interiør. Bilder av deilig mat på nydelige gamle tallerkener i fajanse, messinglysestaker, blomster, kranser og julepynt.  Det hele fotografert med en fantastisk atmosfære i bildene, sist men ikke minst tekstene. Hele boken er bare vakker og jeg synes det fremdeles. Derfor ligger den nå fremme, så jeg kan kikke litt i den så fort jeg får en ledig stund. Det aller beste er når barna henger over meg  eller sitter på fanget og spør; hva jeg leser, hva slags bilder jeg ser på? Til og med Lille Figur synes det er fint når jeg leser i boken og han sitter tett inntil i sofaen og ser på TV eller leser egen, fin bok med artige fargerike tegninger. Det er kvalitetsstund. Anbefales.

4 kommentarer:

  1. Den boken var en av mine favoritter i mange år, så mye fint i den...du vet jeg er jo kokebok gal...jeg har så mange at det nesten er på grensen til crazy...men jeg bare elsker dem...boken din ligger klar for sending og kommer nok til helgen, klem W

    SvarSlett
  2. Hei
    Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Ja levende lys er terapi :-)
    Jeg kunne ha skreve en bok som svar på innlegget ditt :-) ...men det får bli med...ja, det er viktig med små kvalitetsstunder. Gi seg selv påfyll.
    Kos deg masse med det som er viktig for deg.
    Ha en kjempefin kveld
    Klem

    SvarSlett
  3. Det er så fint å lese det du tenker om dette og hint - og sånn som beskriver disse stundene, kjenner jeg meg igjen i - små stunder er viktige. Jeg pleier å skeie ut med kjøpefrokost på favorittkaffebaren, Stockfleths, på fredager - på vei til jobb - kjøper med en innmari god kaffe latte og en enda bedre grov scone. Mens jeg står i køen og venter på å bli ekspedert, nyter jeg synet av de som tar seg tid til å sette seg ned med frokosten sin - en avis. Jeg står jo og tripper - litt stressa for ikke å komme så seint på jobb - men - en dag så bråbestemte jeg meg for å sette meg ned jeg også. Det ble en 20 minutters luksusstund - og jeg tror at jeg var ekstra blid og grei å ha med å gjøre resten av den dagen:) Og i morgen er det fredag igjen ...

    Og du - den boka har jeg også - skal ta den fram nå, for nå minte du meg på den - takk:)

    God kveld - klem fra Bente.

    SvarSlett
  4. Å kjære deg, så glad jeg er i dine skriblerier! Du skriver så godt! Jeg tenkte også å skrive en interiørblogg, for det er virkelig min store interesse, huset holder på å gro ned av blader, så det er i alle fall ikke mulig å ta bilder av soverommet vårt. Interessant det du sier om hvor mye bloggingen betyr. Det gjør den for meg også, jeg elsker å skrive. Liker lyden av tastene, følelsen av at ordene bare kommer. Men mest av alt liker jeg jo kontakten med dere andre, både å lese andre blogger, og å få kommentarer på det jeg skriver. Det er jo så positivt. Og heldigvis, jeg har ennå ikke fått noen som er bevisst negative. Og når det gjelder Vinterens gode ting; selvfølgelig har jeg den! Har gitt bort mange i julegaver også, den er bare helt fantastisk. Synes den lukter julekrydder. Ellers så smart du er som bevisst rydder deg kvalitetsstunder, det vil jeg også gjøre!! Ha en riktig god kveld..

    SvarSlett