tirsdag 29. november 2011

Svibler

Det beste med førjulstiden er svibler. Det høres sikkert rart ut, men hver høst gleder jeg meg til sviblene skal komme i butikkene. Det er fine løkblomster som  setter duft og hyggelig stemning innendørs i den mørkeste måneden; november. Jeg har prøvd å plante løkene i beddet på våren men har ikke lykkes i å få dem til å blomstre ute. Jeg har lenge drømt om svibler i hagen. For noen år siden var jeg på ferie i Edinburgh og der så jeg store blomsterbed med svibler, men vårt vinterklima tillater ikke blomsterløkene å overleve.

Svibler og amaryllus blomstrer derfor i vårt hjem i hele november og desember. Sviblene kan bli høye og tunge, og da tipper de fort over og faller på gulvet. Jeg har mange ganger funnet falne svibler i en jordhaug. Derfor, når de har kommet ut i full blomst, skjærer jeg svibelen av sin løk og setter den i en vase. Her om dagen danderte jeg svibler i gamle, små vaser i stilleben på kjøkkenbordet. Deretter satte jeg med ned med en kaffe og luktet på blomorna som oksen Ferdinand.


6 kommentarer:

  1. Så fint med de hvite sviblene!! Nydelig pynt på bordet!!
    Jeg har også gått til innkjøp av svibler, men de kommer så fort inne i varmen, må nok kjøpe nye nærmere jul!!

    Klem fru Samuelsen

    SvarSlett
  2. Så heldig du er som tåler lukta. Jeg blir mer som okser flest når de ser røde kluter jeg, skikkelig agressiv! Jeg synes at de er så fine, så fine, men lukta tar nuven av humør og alt, jeg får så forferdelig hodepine, og blir dessuten allergisk. Faren min har det likedan, han ba mora mi velge, hvem ville hun ha ut av huset, han eller sviblene. Det ble det siste, heldigvis. Men for en smart ide å sette dem i vase før de ramler, da!

    SvarSlett
  3. Hei på deg, svibler er nydelig, det er julelukten over alle julelukter det, dermed basta!

    SvarSlett
  4. Nydelige hvite svibler i nydelig stilleben:)
    Trine:)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for hyggelig kommentar :o)
    Lukten av Svibler får fram Ferdinan i meg også.
    For en kjempe hyggelig blogg du har.
    Har stor kost meg nedover sidene dine.
    Tenk at du har tatt vare på søndagsskole korettet ditt. Jeg hadde make og det var stor stas å få fisk i garnet husker jeg.

    :o)

    SvarSlett
  6. Heisan Nøtteskrika
    Dette var helt nydelige bilder!!! Klarer nesten ikke se meg mett på de to første bildene; så stillferdig og vakker stemning.
    Svilber er fantastiske og dessverre gjør de meg fantastisk snufsete og allerisk... sukk. Har hatt en nydelig uutsprunget svibel i hus fått av Fjeldborg, og det gikk bra en stund, men når den sprang ut ble det snufs og atsjoo i ett. Må nok holde meg til amaryllis som er så og si den eneste juleblomsten jeg tåler.
    Kanskje du vil komme på førjulslunsj hos meg en vakker dag????
    Har du noen åpne luker?
    Den 14.des. kommer Wilhelmine og Anne (Hapel) på lunsj, du kan ikke du da????
    Ha en nydelig dag! Klem fra Kaspara

    SvarSlett