fredag 3. februar 2012

Den gamle barnestolen


Da jeg var liten - jeg husker ikke hvor gammel jeg var men kanskje åtte år -  kom pappa hjem med denne lille barnestolen (som er "hjemmesnekret" en gang på slutten av  1800-tallet tror jeg). Han hadde fått den av en bekjent som skulle kaste den. Min far tok den med, fordi han mente at den  ville være fin lekestol til min søster og meg. Vi elsket å leke med dukker. Vi rigget til små soner i stuen, på barnerommet som vi delte, eller på den store verandaen vi hadde. Små soner som fungerte som  hus eller leiligheter for oss to og våre dukker.  Mamma og pappa syntes det var hyggelig at vi lekte i hele huset. Jeg kan aldri huske at de ble irriterte over at det var leker, tegnesaker eller annet rot etter oss. Litt rart å tenke på. Jeg hadde en far som var født i 1918, han var sjøkaptein som likte style, og jeg hadde en mor som var født i 1936, hun ble husmor da hun giftet seg, men var egentlig utdannet hjelpepleier.   Begge to var godt voksne da de fikk oss. Vi var ikke planlagte barn, vi var to "overraskelser", muligens derfor de likte barn og rot etter barn.

Min søster og jeg syntes stolen var litt rar, men vi tok den inn i varmen. Min søster hadde den lenge som pyntestol på rommet og i stolen satt hun en litt utslitt bamse hun var glad i. Da jeg fikk barn lurte hun på om jeg kunne tenke meg å overta stolen. Hun har ikke barn og har huset fullt av saker og ting, og jeg takket ja. Det er en stol vi ikke kjenner historien til. Men vi har vår historie. Rart hvor mange lag av historier det kan være knyttet til ting. Det fascinerer.

Her en dag kikket jeg på nettsiden til Mariemarolle, en fin butikk med gamle møbler, saker og ting. Og sannelig fant jeg en gangske lik stol som barnestolen. Jeg kunne godt tenkt meg en stol til voksen kropp, men nøyer meg med den lille barnestolen som brukes til mine interiørblader. Lille Figur (sønnen) er ikke så interessert i å bruke den - han foretrekker å rigge seg til i sofaen med vatt-teppene til mor og ikke sitte rett opp og ned på en "pinnestol"

Ha en riktig fin fredag alle.  Jeg har blitt vanvittig forkjølet og kurerer meg selv med x-antall hvitløksfedd. Må ikke bli syk. Jeg har en hektisk helg foran meg. I tillegg har jeg hatt en svært hektisk uke, mye som har skjedd både på den ene og andre måten. Skal bli godt med fredagskveld inntullet i vatt, med beina på bordet, TV, god mat og godis!

1 kommentar:

  1. Vi har en stol som ligner noe. Den går også for å være en barnestol. Og til den finnes det faktisk et bord som kan festes på. Vi har aldri brukt den til å sitte på. Derimot har vi stående et rundt traug på den, og der har vi alltid grønnsaker . I huset i skogen

    SvarSlett