søndag 4. mars 2012

"Hilsen fra Søndagsskolen"



Jeg ble utrolig glad da jeg kom over denne sjarmerende asjetten  på bruktbutikken forleden. Den passer meg; et tidligere søndagsskolebarn. I dag ble asjetten (fra Stavangerflint) brukt til den sene søndagsfrokosten, som skulle ha vært etterfulgt med søndagstur. Men dessverre, jeg klarer ikke å holde hviledagen hellig. Jeg har en del oppgaver som venter på meg, nemlig; sjauing i heimen. Håper jeg blir tilgitt for at jeg har arbeidsdag på hjemmebane på en søndag. Takk og pris for at gamle bestemor (som fylte 111 år 1. mars, hun feiret sikkert der hun er) ikke ser meg. Hun var veldig opptatt av å ikke arbeide på søndager. Hun strikket heller ikke. Satt bare i stolen, god og rund og sang salmer og koste seg med søndagsmiddag, deretter lang middagshvil, da måtte vi være stille. Det var rett og slett en utfordring som barn.  Vel, vel gamle Besta, tidene har forandret seg. Jeg kan ikke sose bort søndagen, her i huset er det nok å gjøre, men lover å ikke bråke. Skal ikke gå løs med sirkelsag, hammer, spiker og sånt.

Til orientering; egghøna lagde jeg på sløyden i 1987. Var og er stolt av den.


4 kommentarer:

  1. Heisan Nøtteskrika
    Hi,hi,, kjenner meg igjen! Min farfar var leder i Indremisjonen og når vi besøkte farmor og farfar på søndager fikk jeg ikke lov å ta med strikketøyet mitt for mamma trodde det ville såre min besteforeldre.
    Morsomt asjett og morsomt skrevet!
    Gøy å lese artikkelen i Sandefjords Blad i går med firbeinte venner til sjøs! Mamma ringte meg helt i fistel; det står om deg i avisa!! Og om pappa også!!!1
    Flott artikkel og moren min hadde koset seg storveis også. Skal si D har fått seg en farverik dam sier hun ofte og humrer.
    Ha en flott dag hele familien!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  2. Haha. Kjenner meg godt igjen i å holde hviledagen hellig. Og den dag i dag får jeg meg ikke til å strikke foran mormo (85 år) på en søndag. Det går bare ikke.

    Søt tallerken du har fått takk i. Ordentlig nostalgi.

    Fra en annen søndagsskolegjenger

    SvarSlett
  3. Jeg gikk også på søndagsskolen,den var en viktlig del av livet mitt. Litt morsomt, for Unni Strand hadde et innlegg om søndagsskolebilder i dag.

    SvarSlett
  4. Hei!!
    Fin innlegg!!
    Søndagene har forandret seg! Jeg fikk ikke gå i dongeribukser på søndager....
    Og søndagsskolen var en selvfølge!
    Gikk der så lange at jeg fikk premie på en fest...
    Her jobbes det også litt i hus og heim på søndager, men vi bråker ikke ute og forstyrrer andre!
    Så kanskje det hjelper litt??
    Fin tallerken og koselig innleggg du har:-))))
    Fin ny uke til deg!!

    Klem Siri:-)))))

    SvarSlett