lørdag 16. juni 2012

Den gamle jernsengen



På det nymalte rommet står en gammel jernseng. Den har jeg hatt i over 15 år. Jeg har faktisk en til, en helt maken, pluss en barnejernseng og en dukkejernseng og en enkel jernseng uten messingkuler og den står i garasjen og venter på å bli pusset opp. Det skal den bli, bare jeg får til overs litt tid. Jeg har alltid likt jernsenger. Da jeg kom over denne og dens bedre halvdel i en antikvitetsbutikk i sin tid, ble jeg utrolig glad. Jeg måtte betale "pen" pris for sengene, men det gjorde jeg med glede. Sengene kom ikke i bruk med det første, de ble lagret, jeg var student og bodde på Sogn studentby, og på de få kvadratene jeg bodde var det ikke plass til to staselige senger. Jeg stuet de derfor bort hos mine foreldre. Årene gikk før jeg tok sengene i bruk, og sannelig har de nå vært brukt i noen år ja. Både av meg og datteren. Sengene skal være hos meg til jeg blir gammelt og grå. Etter det vet jeg ikke deres skjebne. Men håper de som arver sengene vil ta godt vare på de. Og sengene holder seg godt, når de er i bruk. Derfor gleder jeg meg til å ta i brukt den rustne stakkaren som står i garasjen. Den jeg fikk kjøpt for to hundre kroner av en brukthandler. En som var lei av å ha det jernskrapet i kroken. Godt jeg var innom den butikken, den dagen. Godt sengen havnet hos meg. Jeg skal love den godt stell; den skal i bruk og bli dresset opp i fargerikt sengetøy, vatt-tepper, ullepledd og store deilige puter. Den skal i bruk på soveloftet i det gamle huset vi flytter til snart.



Ha en fin lørdag. På vår kant av landet er det grått ute. Vind, regn og ingen sommervarme. Værgudene på skjerpe seg. Neste uke er det midtsommer.

1 kommentar:

  1. Heisan
    Nydelig seng og de nydeligste tekstiler! Innbydende!
    Vet du, annonseringen av loppemarkedet i Sandefjords Blad denne gang var ganske dårlig, jeg trodde det var men fant ingenting om det før i dagens avis.
    Medisinflaske med etikett; fantastisk!!! Det er jeg alltid på jakt etter, elsker dem!
    Tør ikke tenke på alt det fine som sikkert var der i går!
    Ha en god natt, vi snakkes!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett