søndag 20. januar 2013

Å, var jeg en sangfugl


: Å, var jeg en sangfugl som fuglen på kvist :/
/: jeg vet hva jeg gjorde hver morgen for visst. :/

/: Jeg lærte meg sanger med triller og slag:/
/: og sang så for mor min hver eneste dag :/

/: Å, var jeg en fisk i det skinnende hav :/
/: jeg hentet fra bunnen meg perler og rav :/

/: Jeg ravet beholdt nok, men sikkert jeg vet :/
/: at perlene mor min fikk smykke seg med :/

/: Å, var jeg en skredder med synål og saks :/
/: så gikk jeg med nålen til arbeidet straks :/

/: Og klær jeg meg sydde av ull og av lin :/
/: men mor min jeg gav dem av silke så fin :/

Tekst: R. Reineck
Melodi: J.R. Weber
 
 
Sang jeg husker fra barndommen, men jeg sliter med å erindre hele melodien.  Jeg kom til å nynne på den gamle barnesangen da jeg danerte papirpongponger - som jeg kaller de runde ballene i silkepapir - og en liten klesklypefugel på kvisten fra hagen, som jeg synes er fin kvitterpynt på den gamle kommoden.

4 kommentarer:

  1. Hei på deg lille sangfugl...du minner meg stadig på barndomsminner du; når Wilhelmine var liten så reiste hun nemlig sammen med farmoren sin på et eldrehjem i nabolaget og sang, farmor spilte piano og jeg sang av full hals...hihi...må le når jeg tenker på det...Måne og Sol var en av sangene jeg sang, men også den derre sangfugl sangen...hihi...med fletter og litt parfyme stod jeg rett i ryggen og sang...lurer på hvordan det egentlig hørtes ut...men de gamle var veldig glade i allefall...fin tid asså...og gjett om jeg fikk mye skryt av farmoren min da...ha en fin uke som kommer, klem. NB! Og det var jo det søteste bilde av deg i forrige innlegg, flinka;))

    SvarSlett
  2. Så fin en fugl, men nå ble jeg nesten litt irritert :(, for nå kommer jeg til å gå å synge på sangfuglen de neste dagene, garantert. Det klistrer seg fast til hjernebarken.

    SvarSlett
  3. Jeg gav bort boka om skogsmatrosen nå i helga jeg, til min kjære pappa, som fylte 78 år den 16. januar. Han ble skikkelig glad, akkurat slik bok som vil passe ham. Da jeg vokste opp, hadde han alle bøkene til Jack London, de leste jeg selvfølgelig, uten alltid å skjønne dem så godt. Og Shetlandslarsen, og Kon Tiki. Å ja, han vil i alle fall like den, kanskje jeg leser den jeg også.

    SvarSlett
  4. Så nydelig det var! Sangen også :)
    Syng i vei du, bare hyggelig det :)
    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett